Analiza: utjecaj koronakrize na potražnju za uslugama

Analizirali smo kako je lockdown utjecao na upite za usluge vezane uz dom i posao. Koje su majstore i obrtnike ljudi više tražili, a kojima se posao više-manje zaustavlja? Jesmo li zaista kod kuće imali vremena za obnove i adaptacije koje smo ranije odgađali?

Na Trebam.hr svake godine više od 70 tisuća Hrvata preda upit za razne usluge koje im trebaju kod kuće ili na radnome mjestu. Pogledali smo kakav je učinak pandemija korona virusa imala na obrtnike, poduzeća i kućanstva.

Metodologija

Pregledali smo podatke o svim upitima u posljednje dvije godine:

  • od 1. veljače do 1. lipnja 2020. (prvi lockdown),
  • od 1. prosinca 2020. do 1. ožujka 2021. (drugi djelomični lockdown),
  • usporedili ih s istim razdobljem u prošloj godini (ukupno 161.636 upita) te
  • analizirali kod kojih su majstora i usluga najveća odstupanja.
upiti siječanj 2020. - veljača 2021. u odnosu na prethodnu godinu

Kronologija i glavni zaključci

  • Odličan ulazak u 2020. prekinula je pandemija, slijedi drastičan pad upita
  • Najveći gubitnici - catering, fotografi, servisi za čišćenje
  • Ubrzanje digitalizacije, velika rast potraga za web shopovima
  • Brz oporavak od šoka, potražnja je veća nego lani
  • Novi, vrlo duboki pad krajem listopada
  • Vidljiv trend novogradnja i nadogradnja - mnogo ljudi želi se preseliti u kuću
  • Negativni trend nastavlja se i u 2021., nedostatak prihoda u turizmu i ugostiteljstvu mnogima stvara neizvjesnost

Prvi lockdown (ožujak - svibanj 2020.)

Prvo veliko zatvaranje i zaustavljanje javnog života u Hrvatskoj djelovalo je kao šok, kako na građane, tako i na gospodarstvo. To se odrazilo u velikom padu broja upita za majstore i usluge vezane uz dom te poslovne usluge.

Upiti za vrijeme prvog lockdowna, ožujak 2020.

Nakon izuzetno lošeg ožujka i travnja - pad broja upita između 15. ožujka i 15. travnja bio je skoro 50% - slijedio je brz oporavak.

Nema više druženja, majstore ne puštaju u stanove i kuće

U to vrijeme najviše su bili pogođeni sektori i poduzetnici čiji je posao vezan uz event industriju. Ljudi su odgodili i upise u katastar, a među najveće gubitnike korona krize slobodno se može smjestiti i servise za čišćenje, te majstore koji svoj posao obavljaju unutar domova.

Najveći pad na Trebam.hr bilježile su sljedeće usluge:

  1. catering za poslovne domjenke (-81%)
  2. čišćenje apartmana (-63%)
  3. catering za vjenčanja (-61%)
  4. upis u katastar (-50%)
  5. catering za privatne zabave (-45%)
  6. čišćenje stanova (-42%)
  7. renoviranje kupaonica (-36%)

Najveći gubitnici prvog lockdowna u Hrvatskoj su bile firme vezana na događaje, naprimjer catering.

Svi žele imati svoj webshop

Loša vremena za neke su sjajna su prilika za druge. Riječ je o svima koji se bave digitalnim biznisom, a pogotovo o onima koji izrađuju web shopove. Trgovci su se zbog obustavljanja fizičke prodaje masovno orijentirali na prodaju preko interneta. Više posla imali su i fasaderi ali treba naglasiti da je to bilo razdoblje nakon lanjskog potresa u Zagrebu.

Najviše je porastao broj upita za:

  1. web shop (169%)
  2. sanaciju fasade (67%)
  3. uređenje međe (59%)
  4. izradu fasade (46%)

Apsolutni pobjednici prvog lockdowna su firme koje rade web shopove. Na Trebam.hr promet im s epovećao za nevjerovatnih 169 posto.

Drugi “mali” lockdown (studeni 2020. - veljača 2021.)

S pogoršanjem epidemiološke situacije u listopadu 2020. dolazi novi veliki pad potražnje. Hrvatska za razliku od nekih drugih zemalja EU nije odmah uvela strogi lockdown, nego je krajem studenog ograničila broj ljudi na okupljanjima i zatvorila kafiće, restorane te teretane.

Unatoč blažim mjerama pad broja upita bio je veći nego za vrijeme prvog lockdowna. Od listopada 2020. počinje pad u odnosu na prethodnu godinu za više od 10%. Taj se trend nastavlja i u 2021.

Drugo djelomično zaustavljanje i ograničenje javnog života u studenom 2020. donosi još veći pad broja upita u odnosu na prethodnu godinu. Najgore je bilo u studenom kad je broj upita pao skoro za 30 posto.

Manje posla u tvrtkama

Catering je za vrijeme drugoga vala doživio veći pad nego u velikom zatvaranju prošle godine - poslovni domjenci više praktično ni ne postoje. Servisi za čišćenje ostali su na istoj razini pada (-37%), ali ovaj put puno veći pad odnosi se na čišćenje poslovnih prostora. To je posljedica sve češćeg rada od kuće. Lošiji poslovni rezultati tvrtki i zatvaranje mnogih poslovnih subjekata mogli bi objasniti i pad potražnje za knjigovodstvenim servisima.

Najviše su bili pogođeni:

  1. catering za poslovne domjenke (-94%)
  2. catering za privatne zabave (-81%)
  3. catering za vjenčanja (-54%)
  4. čišćenje apartmana (-53%)
  5. čišćenje poslovnih prostora (-42%)
  6. knjigovodstveni servisi (-35%)
  7. sanacija fasade (-31%)
  8. renovacija kupaonice (-28%)

Drugi krug zatvaranja značio je više loših vijesti za catering te servise za čišćenje (-37%). Iznenađujuće velik pad broja upita bilježili su knjigovođe (-35%) te majstori za sanaciju fasada (-31%) i kupaonica (-28%).

Dosta je bilo izolacije, mnogi se žele preseliti u kuću

I u tom razdoblju pojavili su se pobjednici. To su građevinari. Želja za vlastitom kućom utjecala je na povećanje potražnje za dogradnjama, nadogradnjama i novogradnjama. Ljudi se u velikom broju odlučuju i za montažu raznovrsnih ograda oko svojih kuća.

Tu su još uvijek developeri web shopova s nešto manjim rastom nego u prvom valu (128%). Osjetan je i rast potražnje za kuhinjama po mjeri (58%). Ugradnja kuhinje obavlja se unutar četiri zida, pa je tijekom epidemije na udaru. Međutim, kuhinje se naručuju mjesecima unaprijed, a montaža može pričekati.

Unatoč zatvaranju ili upravo zbog njega upiti za usluge građevinskih tvrtki poletjeli su u nebo. Prate ih potražnje za raznovrsnim ogradama (182%) te web shopovi (128%). Primjetan je i porast broja upita za kuhinje po mjeri (58%).

U posljednje vrijeme najviše je poraslo zanimanje za:

  1. dogradnje i nadogradnje (189%)
  2. ograde (182%)
  3. web shop (128%)
  4. elektroinstalacije u novogradnjama (93%)
  5. novogradnje (77%)
  6. kuhinje po mjeri (58%)
  7. geodetski projekt (34%)

Trend selidba u kuće s prostranim okućnicama i potražnja za uslugama građevinara nastavit će se i nakon kraja pandemije. Također možemo očekivati još veći rast udjela online prodaje u ukupnoj trgovini. A bit če zanimljivo pratiti koliko će vremena trebati da se oporavi potražnja za majstorima i poduzećima koji svoj posao obavljaju unutar domova.